Agafa força el moviment per
acabar amb els privilegis fiscals de l'Església
Els ajuntaments de València i Barcelona són els últims
que plantegen la necessitat de cobrar l'IBI i altres impostos als immobles de
l'Església destinats a activitats econòmiques amb ànim de lucre, que de moment
gaudeixen d'exempcions tributàries gràcies a normatives estatals.
Públic
7-10-18
marc Font
Els ajuntaments de Barcelona i València són els últims que s'han sumat al
corrent de fons municipal per aconseguir que s'acabi l'exempció d'impostos
que tenen els edificis de les entitats religioses. Gràcies al
concordat signat el 1979 entre l'Estat espanyol i la Santa Seu, tots els
immobles propietat de l'Església catòlica no han de pagar
l'impost sobre béns immobles (IBI), entre d'altres
tributs, a l'administració local. El privilegi va blindar-se amb la Llei de mecenatge aprovada
el 2002, durant la majoria absoluta del PP d'Aznar, i va estendre's també a la
resta de confessions religioses. Els darrers anys, sobretot en el període més
dur de la crisi econòmica i de caiguda de la recaptació fiscal, moviments i partits d'esquerres van plantejar la necessitat de
liquidar aquests privilegis sense sortir-se'n. La demanda ha tornat
a agafar força el darrer any, després que l'estiu de 2017 el Tribunal de
Justícia de la Unió Europea (TJUE) considerés que algunes d'aquestes exempcions
a l'Església podrien ser "ajudes estatals prohibides".
Des d'aleshores, diversos ajuntaments han engegat processos per poder cobrar
l'IBI als edificis de confessions religioses destinats a una activitat
econòmica, és a dir, que no són ni centres de cultes ni locals d'activitats
benèfiques o socials sense ànim de lucre.
En el cas de Barcelona, fa poc més de 10 dies, el gerent de Presidència i
Economia del consistori, Jordi Ayala, va
afirmar que estudiaven "si s'ha produït una possible vulneració
de la lliure competència amb determinades exempcions fiscals" a
l'Església. A banda de l'IBI, l'eximent tributari també afecta impostos sobre
construccions i plusvàlues. A l'agost, l'Ajuntament de València va
anunciar la intenció de cobrar l'IBI, l'impost d'activitats
econòmiques (IAE) i el de construccions i obres (ICIO) als immobles de
l'Església on s'hi fan activitats amb una finalitat lucrativa, com ara
hospitals, universitats o centres privats. Segons els càlculs del consistori, la mesura podria permetre recaptar uns dos milions d'euros anuals.
Dies després, l'Ajuntament, que encapçala Joan Ribó
(Compromís), va aprovar una moció per reclamar a les Corts espanyoles i al
govern de Pedro Sánchez una "reforma urgent i en
profunditat" de la Llei de mecenatge per "garantir l'equitat fiscal
distributiva per damunt de qualsevol privilegi" i, per tant, poder cobrar
impostos a "negocis lucratius de l'Església catòlica i altres confessions
religioses.
Un any abans, just després de la sentència del
TJUE, l'Ajuntament de Badalona, aleshores governat per l'aliança entre Guanyem
Badalona en Comú, ERC i ICV-EUiA, va anunciar que iniciaria els tràmits per "deixar de bonificar l'IBI dels edificis
que són propietat de l'Església i que s'utilitzen per realitzar activitats
econòmiques". En total, l'Església catòlica, i en menor mesura
altres confessions, s'estalvien anualment uns 350.000 euros en tributs
municipals, dels quals el 65% prové d'immobles destinats a l'ensenyament
privat. És en casos com aquests que el govern veia la possibilitat de
considerar l'exempció una ajuda irregular, que a la ciutat de Badalona afectaria 17
edificis. A la mateixa època, l'Ajuntament de Terrassa va aprovar
una moció, presentada per la CUP, també per deixar de bonificar fiscalment
propietats d'aquest tipus de l'Església. En ambdós casos, però, la decisió no s'ha pogut implementar perquè no
s'han modificat les normatives estatals que regulen les hisendes locals i, per
tant, els governs locals no tenen la capacitat d'eliminar les exempcions.
Ajudes de 900 milions anuals
Tot i que les quantitats a nivell municipal puguin
semblar poc importants, al conjunt de l'Estat l'Església catòlica s'estalvia
impostos per valor de centenars de milions d'euros. El 2012, la Fundació Ferrer
i Guàrdia, que depèn del Moviment Laic i Progressista, va presentar un estudi que estimava les ajudes fiscals
a l'Església en uns 900 milions anuals. Tot i que l'opacitat impedeix
tenir-ne una xifra exacte, diverses fonts quantifiquen en 100.000 les
propietats immobiliàries de l'Església catòlica a l'Estat espanyol, moltes de
les quals no es destinen a centres de culte ni a activitats socials o de beneficiència
sense ànim de lucre. No es pot obviar que gestiona molts centres educatius o
hospitals privats.
El mateix 2012, Esquerra Unida va demanar al Congrés
acabar amb aquests privilegis, una petició que no va prosperar. Curiosament, a
la mateixa època el PSOE va iniciar una campanya arreu de l'Estat en el mateix
sentit, encara que durant la presidència de Zapatero (2004-2011) no s'havia
atrevit a modificar les normatives estatals que els permeten. Els darrers anys
en nombrosos municipis catalans s'han aprovat o impulsat mocions en la mateixa
línia, moltes impulsades per la CUP i amb el lema "Que tot Déu pagui l'IBI". En qualsevol cas,
els propers mesos es comprovarà si el govern de Pedro Sánchez decideix acabar
un anacronisme impropi d'un estat aconfessional o manté un privilegi que, a la
pràctica, afavoreix fonamentalment els negocis de l'Església catòlica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario